1880 – «Gratis» vekking

På grunn av litt ekstra jobbing lørdag morgen og en litt sen fredagskveld fant jeg ut at det kunne være lurt å bestille telefonvekking. Jeg har selvsagt vanlig vekkeklokke pluss vekkeklokke på mobilen men det er ikke alltid det er nok. Derfor slo jeg opp på første og beste, nemlig Gulesider.no. De er så generøse at de tilbyr gratis vekking og det kan man jo ikke takke nei til. Det vil si, selve vekkingen er gratis men du betaler for den tiden du bruker under bestillingen.

Ok, vi ringer 1880:

– Velkommen  til 1880, du snakker med Irene.

– Hei, jeg skulle gjerne ha bestilt vekking hos dere jeg.

– Ja, det går fint. Et øyeblikk så skal jeg sette deg over.

(Vente, vente..)

– Velkommen til 1880, du snakker…

– Ja ja, jeg skulle bare bestille vekking klokka…

– Ja, det går fint. Når skal du vekkes?

– Jeg forsøkte å si halv åtte….

– Ok, du vil ha vekking klokken halv åtte.

– Ja!

– Og du ringer fra nummer XX XX XX XX?

– Ja, det er jeg fullstendig klar over.

– Og det er det nummeret du vil vekkes på?

– Ja, tror du ikke jeg ville sagt fra hvis jeg ville vekkes på et annet nummer??

– Joda, vi bare sjekker for sikkerhets skyld.

– Ok, greit. Ha det…

– Vent litt, har du mobilsvar på det nummeret?

– Eh… Ja?

– Ok, bare så du er klar over at den kobles over dit etter en stund når vi ringer.

– Jo takk, jeg vet hvordan mobilsvar virker og er i stand til å slå den av.

– Ja, vi bare sier fra for sikkerhets skyld.

– Greit. Ha det!

– Ok, da sender vi deg en bekreftelse på at….

– *Klikk*

Det ble til sammen nesten to minutter i telefonen på noe som kunne tatt 20 sekunder, og med en startpris på 7 kroner og en minuttpris på 19 kroner. Nesten 50 kroner for å bestille «gratis vekking»! Ok, jeg skjønner at de må ta pengene fra et eller annet sted men for guds skyld ikke si at dere tilbyr tjenesten gratis når det koster skjorta og litt til. Og uansett hva dere sier så er jeg hellig overbevist om at de som tar i mot slike bestillinger får bonus for hvor lenge de klarer å holde samtalen i gang. Det er fullt på høyde med parkeringsvakter som får bonus for antall bøter. Neste gang kjøper jeg heller en billig vekkerklokke. Så får jeg i hvert fall gleden av å kaste den i veggen når den ringer.

20 thoughts on “1880 – «Gratis» vekking

  1. OpplyserAndreas

    Hei, jeg jobber på 1880 og syntes det er noe som skurrer ved detta innlegget.
    For det første så sier vi ikke Velkommen til 1880, du snakker med xxxxx. Vi sier Gule Sider 1880.
    Vi sa en gang Velkommen til 1880, men det var flere år før vi fikk tjenesten vekking.

    Neste pungt er atte du blei satt over.
    Man kan bestille vekking hos alle kundebehandlerene, og vi har dessuten ikke mulighet til å sette over til hverandre så det er umulig.

    Siste pungt er atte vi ikke sender ut bekreftelse, på bestilt vekking, vær vekking er tilknytta ett referansenummer, nummeret for vekking og nummeret man ringer fra. og skulle ikke veking bli utført så ringer vi kunden opp manuelt så vi forsikrer oss at vekkingen har blitt utført.

    Det er mulig godeste Fredrik E. Nilsen har forveksla 1881 og oss, der man blei satt videre til 1882 som også er under telenor, som har vekking. Noe 1881 ikke har.

    Prisene der er et par kr høgere per minutt pluss et engangsbeløp nord for 20kr for å bli vekket.

    Jeg kan med god samvittighet anbefale 1880 som sitter på den orginale telefonkatalogen i norge samt gule sider, framfor 1881 som er telenor.

    Svar
    1. Tina

      Helt greit at det du skriver Andreas. Men selve poenget i hele blogg innlegget her var vel at 1880 reklamerer for «Gratis Vekking» Og når man omsider har fått bestilt, så koster det en hel del (overkommelig pris altså) Blir da veldig feil og helt gal markedsføring. Tjenesten er jo ikke såkalt gratis da akkurat. Er noe gratis så betyr det i bunn og grunn null utgifter for denne tjenesten. Ikke bra, ikke bra.

      Svar
  2. kine

    hehe.. dette innlegget var veldig festlig, og det hjalp meg mye, med tanke på at jeg har eksamen i morgen, og trenger å bli vekket!
    god natt 🙂

    Svar
  3. OpplyserAnton

    Hmmm…merkelig at to «opplysningsfolk»….som helst skal vite alt….ikke er bedre i norsk rettskrivning enn dette her……34 skrivefeil i ett blogg-innlegg er rimelig heftig…..

    Svar
  4. stian

    Syns den kommentaren til opplyseranton var litt på kanten. Det fins de som har dysleksi. Mener du at de som hadde disse skrivefeilene ikke er kvalifisert til jobben sin p.g.a. skrivefeil?? Du kan jo selv begynne med å få orden på dine egne feil før du kritiserer andre. Angående vekking, bestilte jeg selv vekking fra 1880 til 2 telefoner. Det var ikke billig, men gikk fort å greit. Det kostet meg 28kr. Syns ikke dette var en dårlig pris. Man bruker gjerne slike tjenester kun når man føler man må.. De fleste telefoner og hjem er som regel utstyrt med alarm. Telefonvekking bruker man (ihvertfall jeg) når man ikke har råd å ta sjansen. De som syns det er dyrt kan jo bare kjøpe seg noen ekstra vekkeklokker??? Folk skal faen meg lage en case av alt mulig…???? Finn dere en int. som handler om mer eller noe annet en 50/100 spenn, så kanskje man kan få gjort noe produktivt:)

    Svar
  5. Opplysningen Latterligåttien

    Hvorfor kan man ikke bestille fra nett? Jeg synes dyslektikerne fra 1880 suger penger ut av folk. Dyr og dårlig service. skuffa!!

    Svar
  6. Ranveig

    Googla på telefonvekking fordi jeg må tidlig opp i morgen, fant denne bloggen og ringte 1880, Pga innlegget og kommentarene la jeg merke til tidsforbruket og eventuelt utenomsnakk. Samtalen forløp slik:
    – 1880
    – Hei, jeg skulle gjerne hatt vekking klokka sju
    – Klokka sju, og fra det nummeret du ringer, xxxxxxxx?
    – Ja takk
    – Ok, da blir det vekking klokka sju. God natt!

    Det hele tok ganske nøyaktig 15 sekunder.

    Hva 15 sekunder koster, aner ikke jeg – men nå er klokka over tre om natta og jeg stoler ikke på at hverken vekkerklokke eller mobil sørger for å få meg våken om fire timer!
    Men opp må jeg – og takk og lov for at denne tjenesten finnes!
    God natt.

    Svar
  7. Stien

    Har tenkt å ringe 1880 for å etterlyse et telefonnummer, så jeg prisen og ble skremt vett av meg. Nei takk til denne dyre tjenesten. Hadde husket at opplysningen kostet ikke noe før men idag koster det 1000 prosent av den prisen i de gode og gamle dager.

    Svar
  8. espen foster

    måtte ut med 54kr for at jeg skulle bli vekket av 1880, selv om det er en utgift man vanligvis bare har et par ganger i året, så er det i det aller drøyeste laget! husker ikke hvorfor samtalen ble så lang, men det var ihvertfall ikke jeg som hadde lyst til å kosesnakke med en av de som jobbet for 1880 😛

    Svar
  9. Bjørn Idar Bommen

    ringte de i natt 1:30.
    Jeg forsøkte med en kjapp bare for og se hvordqan det virket og han skjønte nok lunten siden jeg åpnet med:
    God morgen.
    ‘Mitt navner xxxxxxx og jeg vil gjerne ha vekking fra nummeret jeg ringer fra kl.4:40.
    Han: da var det iorden.

    Husker ikke helt men noe i den dur, 13sek, 🙂

    Svar
  10. Hallgeir Gjerdet

    He, he ringte nå og bestilte vekking for å være sikker på å komme meg opp i morgen tidlig… De sa: «Er øyeblikk så må jeg finne fram skjemaet her»….. De spurte hvilke nummer jeg ringte ifra, selv om jeg åpnet samtalen med å si dette….. Artig! Dette må alle prøve, det er virkelig verdt prisen for å få en god latter….

    Svar
  11. imgur

    It means that you get total discounts at the time of subscription. One should keep in mind that communication lines for live support are kept open for paid
    accounts, who are given top priority. These methods are extremely efficient, saving companies and employees time and money.

    Svar

Legg igjen en kommentar

