Oops, we did it again

Elkjøp er landets største elektrokjede og bruker et ukjent antall millioner på markedsføring hvert eneste år. Blant annet gir de ut sin sedvanlige ukeavis. Som regel havner den rett i søpla hos meg men denne gangen kikket jeg igjennom og stoppet opp på side 13. Der står det nemlig: Hos Elkjøp får du samme pris på nett og i butikk. Dette er nye takter fra en kjede hvor prisene til nå har variert fra butikk til butikk og fra nett til butikk. Prisene i nettbutikken har ofte vært rimelig gode sammenliknet med andre nettbutikker.

Siden jeg har en lokal Elkjøp-butikk noen hundre meter unna ringte jeg for å sjekke om de hadde Nintendo Wii inne. Den var priset til 1.895,- på nettsidene og det er billigere enn andre nettbutikker. Kundesenteret kunne opplyse at de dessverre ikke hadde Wii inne i min nærmeste butikk. For sikkerhets skyld spurte jeg om prisen og fikk da oppgitt at den var 2.195,- i butikken.

– Eh… Huh? Men det står jo i kundeavisen at det er samme pris på nett og i butikk?

– Hæ? Gjør det? Oops, det må være feil.

Stort mer fornuftig var det ikke å få ut av damen på kundeservice så da prøver vi hovedkontoret i steden:

– Hei! Jeg lurte på noe i den annonseavisen deres jeg. Der står det at det er samme priser på nett og i butikk, men på kundeservice får jeg oppgitt at det er ulike priser på nett og i butikk. Hva er det som egentlig er riktig her?

– Oops, nei det er en trykkfeil.

– Det får så være men det står nå der så da kan jo jeg kreve å få kjøpe varene hos min lokale butikk til den prisen som står oppgitt på nettsidene, ikke sant?

– Vel, vi har tatt forbehold om trykkfeil da…

– Jeg skjønner at dere tar forbehold om trykkfeil når det gjelder priser etc. men her er det jo snakk om et vesentlig punkt i markedsføringen deres og her kan dere ikke skjule dere bak trykkfeil. Man skriver jo ikke det om man ikke mener det? Hva har dere tenkt til å gjøre nå for de kundene som har betalt for mye for sine varer etter at avisen kom ut? Hva har dere tenkt til å gjøre for å få kundesenteret deres til å oppgi de prisene dere har lovet? Hva har dere tenkt til å gjøre for å få butikkene deres til å oppgi de prisene dere har lovet?

– Nei, altså… det er ikke så mye vi får gjort med det da. Det er en trykkfeil…

– Det hjelper ikke at det er en trykkfeil, dere har gitt et løfte til deres kunder og det er jo et soleklart brudd på markedsføringsloven om dere ikke gir kundene det dere har lovet. Dere kjenner jo markedsføringsloven godt etterhvert etter utallige runder hos forbrukerombudet og markedsrådet? Hva vil dere gjøre med dette nå?

– Det kan jeg ikke svare på…

Det var første kapittel. Dessverre er det ikke første gangen Elkjøp prøver seg med ulike triks i sin markedsføring og det er garantert ikke siste. Rådet til leserene denne uken er: skal du handle på Elkjøp nå så vis til side 13 i annonseavisen og krev å få varene til prisene som er oppgitt på deres nettsider.

Edit: I denne ukens avis står det på side 9 og ikke side 13.

9 tanker om “Oops, we did it again

  1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    Hei hei Sissel,

    Jeg er ikke veldig overrasket over at Elkjøp forsøker seg med slike triks. De har lang erfaring med det. Jeg hadde en lengre telefonsamtalte senere med en høyere opp i systemet og han kunne bare bekrefte at de ikke ville gi korrekt informasjon til de kundene som besøkte butikkene eller som ringte kundeservice. De var kun de kundene som henviste til annonseavisen som ville få varene til den prisen de hadde lovet.

    Jeg fikk også bekreftet at samme tekst vil være i neste ukes avis så alle som skal handle på Elkjøp: Krev å få varene til den prisen som står på nett også neste uke.

    Når kommer du og drikker konjakk igjen forresten?

    Svar
  2. Einar Stavleik

    Jeg har ikke for vane å lese bloggen din, men i mangler av noen pikante OOXML-poster å krange om tenkte jeg bare at jeg skulle forkynne at jeg er saktens enig med deg her, Nilsen.

    Elkjøp er store og sleipe, og de fortjener ikke noe hjelp av oss. Alle pengene de bruker på reklame hele tiden (TV og innstikk i aviser) er det du og jeg og resten av deres (nesten ufrivillige) kundegruppe som betaler for. Det bruker også provoserende ofte rare påskudd for å ha kampanjer der det er «salg».

    Så om jeg finner noe jeg unntaksvis velger å handle på Elkjøp så skal jeg absolutt bruke tipset ditt, Nilsen, og kreve nettpris på varen. Jeg må bare grave frem reklameavisa fra papirsøpla først.

    Takk for tipset!

    Svar
  3. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    Godt å høre vi ikke er uenige om alt da. 😉

    Elkjøp er som du sier store og sleipe. De bruker alle triks i boka pluss et par andre som de finner på underveis. Hadde en lang runde med dem i forbindelse med nyttårskampanjen deres også hvor de reklamerte med salg som viste seg å ikke være salg i det hele tatt.

    Svar
  4. Sissel

    De var kun de kundene som henviste til annonseavisen som ville få varene til den prisen de hadde lovet.

    Det der kan da umulig være lovlig.
    Jeg skal helt klart ta vare på annonseavisen fremover – klage til forbrukerrådet gidder jeg ikke.

    Når kommer du og drikker konjakk igjen forresten?

    Når det er varmt i været og jeg blir invitert? 🙂

    Svar
  5. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    Det skal de ha i Elkjøp: De er ofte veldig flinke til å ordne opp når du sier fra eller klager på noe. Det jeg ikke liker er måten de forholder seg til markedsføringsloven og at de åpenbart spekulerer i at mange ikke gidder si fra.

    Svar
  6. Blekkpia

    Sukk, hva skulle vi gjort uten deg Fredrik, du er som ridderen på den hvite hesten, som kommer oss jomfruer til unnsetning.

    Takk for tipset om Elkjøps dobbeltspill 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

