Oops, we did it again II

Denne gangen er det NSB som står for tur. De har tidligere vært utsatt for relativt kraftig kritikk for måten de behandler funksjonshemmede reisende. Tog-settene (spesielt fly-toget) er dårlig tilpasset bevegelseshemmede og svaksynte, og funksjonshemmede og deres organisasjoner blir sjelden lyttet til når nytt matriell skal kjøpes inn og stasjoner skal opprustes.

Selv tar jeg ofte toget til og fra Kolbotn Stasjon og denne stasjonen er et mareritt om du tilfeldigvis sitter i rullestol eller har med for eksempel en tvillingvogn. Da kan du faktisk bare glemme å ta toget, om du ikke er så heldig at du har med deg en som kan bære deg eller vogna ned en lang og kronglete trapp.

Men; denne gangen er det de nye billettautomatene det skal handle om. NSB har nemlig kjøpt inn en lang rekke billettautomater som er plassert ut ved alle stasjoner. I og for seg et fornuftig tiltak. De har imidlertid latt seg inspirere av Oslo Sporveier (eller hva de har bestemt seg for å hete nå) og har ulike priser om billetten er forhåndskjøpt (i skranke eller ved automat) eller om billetten blir kjøpt om bord.

Det høres jo besnærende sivili-økonom-fornuftig ut: Det er lavere kostnader for oss om du kjøper billetten før du går om bord og de som venter med å kjøpe billett til de kommer på toget bør betale de ekstra kostnadene det medfører.

Problemene er bare: Automatene umulige å bruke om du er blind eller svaksynt. De er umulige å bruke for enkelte bevegelseshemmede. De er umulige å bruke når det er kaldt.

De to første problemene har NSB en løsning for. I følge deres informasjonssjef (Åge-Christoffer Lundeby) holder det at den svaksynte (eller bevegelseshemmede) forteller konduktøren hva som feiler dem. Det skal altså være opp til konduktøren å avgjøre om du er svaksynt eller bevegelseshemmet nok til at du skal slippe å betale ekstra.

Som om konduktøren har noe som helst med hva som feiler meg å gjøre? Som om jeg skal måtte legge ut om det i et stappfullt tog i rushtiden, foran kjente og ukjente? Jeg finner ikke ord for hva jeg tenker når høyt utdannede og godt avlønnede mennesker får seg til å si noe sånt. Det er åpenbart at vedkommende mangler elementær dannelse og respekt for mennesker som har en mer komplisert hverdag enn de fleste av oss.

Nei, Åge-Christoffer Lundeby: Dette vitner om grunnleggende mangel på forståelse for begrepet Universell utforming og mangel på medmenneskelig respekt. Jeg håper virkelig organisasjonene ikke slipper taket i dette og ikke lar NSB slippe unna den plikten de har til å behandle alle reisende likeverdig.

Problemet med at automatene ikke virker når det er kaldt er litt mer trivielt men allikevel hoderystende latterlig i et land som Norge. Hva i all verden er det de tenker med? Jeg har selv forsøkt å kjøpe billett ved flere automater i et par minusgrader men det er altså komplett umulig å få automaten til å velge noe som helst hvis du ikke slår den lenge nok. Sjansen for at den da til slutt velger noe som likner på det stedet du skal reise til er tilnærmet lik null. Lærte de virkelig ingenting av fadesen med det talestyrte telefonsystemet for noen år tilbake?

4 thoughts on “Oops, we did it again II

  1. Einar Stavleik

    Jeg er hjertens enig, Fredrik. Det er bra at du blogger om dette — NSB fortjener all den negative reklame de kan få i denne saken.

    Av en eller annen grunn er liksom touchscreen så bra, tror noen. Selv liker jeg å ha et minimum av knapper. Jeg vet ikke hvem som har produsert eller solgt NSB disse automatene (er det Thales, slik som de meningsløse automatene til Oslo Sporveier/Ruter?), men jeg tipper de ler godt.

    Norges Blindeforbunds Ungdom arrangerte i dag en demonstrasjon på Egertorvet i Oslo for å markere sin motstand til NSBs nye billettsystem. Jeg var ikke der, så jeg får vel heller sende en e-post til Åge-Christoffer.

    Svar
  2. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    NSB har annerledes automater enn Oslo Sporveier/Ruter etter det jeg har sett. Håper demonstrasjonen fikk oppmerksomhet, sånt som dette provoserer meg. E-post er på vei til Åge-Christoffer.

    Svar

Legg igjen en kommentar

