Valgvideoer med teksting – partiene er i gang

For en uke siden utfordret jeg alle partiene til å begynne å tekste sine videoer slik at de er tilgjengelige for døve, hørselshemmede og andre som har nytte av teksting (for eksempel fremmedspråklige). Tidligere har unnskyldningen vært at det er for dyrt og tar for mye tid men etter at jeg publiserte denne posten fikk flere partier øynene opp. Mange partier har spurt om konkrete tips til programmer som kan brukes og hvordan det kan gjøres, og både Høyre og Venstre har satt i gang med tekstingen av flere videoer:

 

 

 

Arbeiderpartiet har så langt tekstet en video:

 

 

Dette viser at det er nødvendig å si fra til partiene og politikerne, men når de får gode forklaringer og gode løsninger reagerer de. Det er mye som gjenstår for at all informasjon fra partiene er tilgjengelig for alle, men jeg vil gi fortjent skryt til Høyre og Venstre for at de har gjort et skikkelig arbeid og vært positive og konstruktive i sine tilbakemeldinger. Arbeiderpartiet er også i gang og det blir spennende å følge med dem videre.

Så langt har jeg ikke funnet andre partiers videoer med teksting men jeg tar gjerne i mot tips om leserne kjenner til noen. Legg press på ditt parti du også. Det bør være flaut å ikke gjøre valgkampen tilgjenglig for alle.

2 tanker om “Valgvideoer med teksting – partiene er i gang

  1. movale

    Jeg er imponert over hva du har fått til! Og det har enorm betydning for oss som er avhengig av denne teksten!

    Jeg håper partiene tar til vettet, at de følger menneskerettighetene og anerkjenner at alle borgere i Norge er like mye verdt som mottakere av deres informasjon!

    Svar

Legg igjen en kommentar

