Ingen grenser – for de fleste

Lars Monsen er nå på ekspedisjon sammen med 11 funksjonshemmede. På 30 dager skal de forflytte seg 500 km gjennom villmarken på Nordkalotten. Ekspedisjonen er inspirert av den engelske TV-serien «Beyond Boundaries» og de har fått med NRK til å filme og følge ekspedisjonen. På norsk vil TV-serien hete «Ingen Grenser» og den vil bli sendt på NRK 1 fra januar 2010.

NRK satser også stort på internett i forbindelse med ekspedisjonen og det er mulig å følge Lars og de andre deltakerne underveis på NRK sine nettsider og på Twitter. Hele tiltaket og ekspedisjonen er en strålende ide og det er morsomt å følge deltakerne, særlig for en som er glad i friluftsliv og som også har jobbet mye med funksjonshemmede gjennom mange år. TV-serien vil helt sikkert hjelpe til å bryte ned noen barrierer og gi publikum mange aha-opplevelser.

Det er bare et problem, og det er så pinlig at jeg nesten ikke finner ord: NRK sine nettsider hvor du kan følge ekspedisjonen er overhodet ikke tilgjengelig for funksjonshemmede. Et program om en ekspedisjon med funksjonshemmede deltakere og så er svært mange funksjonshemmede utestengt fra å følge ekspedisjonen??

En kort overfladisk sjekk viser at:

  • Videoer ikke er tekstet for døve og hørselshemmede
  • Navigasjonen er vanskelig (noen steder umulig) for bevegelseshemmede
  • Knapper er ikke merket med alternativ tekst slik at de kan bli plukket opp av støtteprogrammer for blinde og synshemmede

En automatisert testing av underliggende koding viser også en del feil som må rettes opp om sidene skal bli tilgjengelige for alle.

Jeg har lyst til å skrive masse om dette men det kan egentlig oppsummeres med et ord: FLAUT, FLAUT, FLAUT! Jeg er sikker på at Lars og deltakerne er enig. NRK er kontaktet, følg med for oppdateringer!

Edit: I tillegg til problemene som beskrevet tidligere har NRK nå gjort navigasjon enda vanskeligere, samt at de har unnlatt å bruke fornuftig alternativ tekst til bilder. Det er også helt umulig å navigere på sidene med bilder og video om man ikke kan bruke mus.

10 tanker om “Ingen grenser – for de fleste

  1. Geir Evensen

    Heisann.

    Jeg er nettansvarlig for Ingen grenser-prosjektet, og er således direkte involvert i det du skriver her.

    Du har gode intensjoner med kritikken din, men jeg synes kanskje premissene dine tilhører en noe idealisert verden, der følgende gjelder:

    1. Prosjektet har ubegrenset med tid og penger til å utvikle og redigere nettsidene.

    Det har vi ikke. Fordi NRK og prosjektledelsen syntes det var viktig – og spennende – å ha en nettside som følger ekspedisjonen mens den faktisk holder på, ble det satt av en liten sum penger til dette. Så vidt nok til å stable en nettside opp på beina før avreise, og til å betale en nettreporter for å dekke det som skjer underveis – fra felten. I skrivende øyeblikk blikk teller nettredaksjonen til Ingen grenser 1 – en – person (tilfeldigvis meg) som har som oppgave å følge deltakerne, filme, fotografere, blogge, tvitre, videoredigere, feilrette og publisere. Alt sammen fra midt i bushen i Norrbotten på en internett-tilkobling med svært varierende signalstyrke.

    Ikke misforstå, jeg skulle absolutt gjerne hatt døvetekstede videoklipp på sida, men da tror jeg antallet videoklipp ville vært nærmere 5 enn 50 (de fleste videoklipp publiseres rett til YouTube fra en iPhone).

    Vi har gjort enkelte grep for at sida skal være tilgjengelig for svaksynte, blant annet er det menytekst som fanges opp av leseskjermer for blinde under toppbanneret i Flash, men en full tilrettelegging for alle funksjonsnedsettelser ville ført til en budsjettsprekk av FrP’iske dimensjoner og antakelig fått nettdelen av prosjektet skrinlagt. Da er det tross alt bedre med det lille vi har fått til.

    2. Alle nettbrukere skal ha tilgang til alt innhold.

    Som for det første premisset, gjelder det også her at verden (dessverre) ikke er idéell. Alle kan ikke nyttegjøre seg av alle typer innhold, og alle typer innhold kan ikke tilrettelegges for alle. Derimot tror jeg at de aller fleste, også døve, blinde og bevegelseshemmede vil kunne finne noe å glede seg over på Ingen grenser-sida.

    I de fleste videoklippene er bildene viktigere enn det som blir sagt. Det handler om (na)tur-opplevelser, og naturen kan nytes uten ord. Bildegalleriene skulle også være nytbare for de med hørselshemmede.

    Nettbrukere med synshemminger vil forhåpentligvis kunne gjøre seg nytte av tekstoppdateringer i bloggposter og tvitter-innlegg, samt Monsens karakteristiske stemme og det som er av annen lyd i videoklippene.

    En gammel klisjé lyder «Til lags åt alle kan ingen gjera», og det er vel essensen i det jeg forsøker å si her. Jeg gjør så godt jeg kan med å formidle turgleden og grensesprengningen som foregår hver dag her på Ingen grenser-ekspedisjonen. Jeg har mine egne begrensninger, med små midler og kun døgnets timer å gjøre ting på, men jeg håper at alle typer nettbrukere kan finne et eller annet å glede og fascinere seg over på nrk.no/ingen grenser likevel.

    Så får vi dagdrømme om en idéell verden mens vi holder på.

    Geir Evensen,
    Nettansvarlig Ingen grenser

    Svar
  2. Asbjørn Ulsberg

    Jeg setter pris på Geir Evensens svar og forstår godt situasjonen han befinner seg i. Med så begrensede ressurser er det godt gjort å få noe til overhodet og det dere har fått til er slettes ikke så aller verst. Men argumentasjonen om lite utviklingstid unnskylder ikke navigasjon i Flash. Kanhende det bare var Flash-utviklere tilgjengelig, men sett fra et utgangspunkt med én flink webutvikler og én flink Flash-utvikler/designer, koster ikke en jQuery-basert løsning med basis i tilgjengelig HTML noe mer enn løsningen som nå er laget med Flash. Ikke ville en jQuery-løsning laget av en like kompetent webutvikler sett noe verre ut heller.

    Bortsett fra dette er det egentlig for det meste småpirk som skal til (som alternative tekster på bilder o.l.) for å få websidene opp på et godt nivå.

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Hei Asbjørn,

      Jeg setter også pris på at Geir Evensen svarer og som jeg har sagt til han direkte: Dette er på ingen måte noen kritikk av ham eller selve prosjektet. Det synes jeg er helt strålende.

      Det jeg stiller spørsmål til NRK sin rolle i dette. Som Geir skriver er det satt av minimalt med ressurser til det og det er for dårlig for et slikt prosjekt.

      Jeg har henvendt meg til nettansvarlig hos nrk.no for å få deres offisielle svar og vil derfor vente med å kommentere Geirs synspunkter.

      Svar
  3. Zooey

    Håper virkelig ikke alle nettansvarlige her i landet resignerer med mottoet: «Så får vi dagdrømme om en idéell verden mens vi holder på.» ! Det fins jo løsninger som ikke er så dyre og tidkrevende som Geir Evensen later til å tro; det gjelder bare å skaffe seg kunnskap om dem.

    Svar
  4. Tilbaketråkk: Tilgjengelighet og nye nrk.no « Fredrik E. Nilsens Blogg

    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Helt korrekt. Nå har de hatt et halvt år på seg etter at jeg skrev denne posten. Jeg har vært i kontakt med dem per telefon og e-post ved flere anledninger.

      De vet godt om problemene og gjør ingen verdens ting med det. Da er det ikke noen «bommert», det er en systemsvikt.

      Svar
  5. Tilbaketråkk: Ingen grenser – NRK feiler igjen « Fredrik E. Nilsens Blogg

Legg igjen en kommentar

