Avstemming – hva mener leserne?

Det er svært populært med ulike avstemminger i disse valgtider. Alle nettmedier er fyllt opp med avstemminger hvor leserne oppfordres til å svare om de er enige eller uenige i forskjellige påstander som politikerne kommer med. Jeg bestemte meg derfor for å lage en egen liten avstemming her for å finne ut hvilke politiske påstander leserne er enige i og hvilke de er uenige i.

I lys av siste ukers postinger her om tilgjengelighet på partienes nettsider har jeg valgt å lage den litt annerledes enn det du kanskje er vant til. Det er dessverre litt for dyrt og vanskelig å gjøre avstemmingen tilgjengelig for alle så jeg har bare hatt tid og ressurser til å lage to varianter av spørsmålene. Noen synes kanskje det er vanskelig å finne riktig svaralternativ men hvis du lurer på noe kan du jo bare få noen du kjenner til å hjelpe deg, eller du kan ta sjansen på at du velger riktig.

Ok, nok prat: Over til avstemmingen!

Spørsmål 1:

Spørsmål 1

Spørsmål 1

Spørsmål 2:

Spørsmål 2
Spørsmål 2

Spørsmål 3:

Spørsmål 3
Spørsmål 3

Spørsmål 4:

Spørsmål 4
Spørsmål 4

 

Tusen takk for at du deltok og kommenter gjerne hva du synes om avstemmingen.

 

PS. Poenget med denne avstemmingen er selvsagt å vise den hverdagen døve, hørselshemmede, blinde, svaksynte og bevegelseshemmede møter på nettet fortsatt. Og for ordens skyld: Det er hverken dyrt eller vanskelig å lage tilgjengelige nettsider. Det krever bare bevissthet, respekt og kunnskap. Synes ikke du også disse gruppene (over 15% av velgerne) har samme rett til tilgang på informasjon som alle andre?

19 tanker om “Avstemming – hva mener leserne?

  1. Imzadi

    Flott! Men litt dumt at bildene ikke kunne klikkes ut, pga hadde litt problemer å se hvilke bokstaver det ble stavet! Ikke akkurat det alfabetet jeg er vant til 🙂 Hvilket alfabet tok du (altså håndalfabetet?)

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Takker!

      Ja, enig med deg. Problemet er at jeg ikke har mulighet til å styre skrifttypene som brukes her i WordPress. Jeg forsøkte det først. Men jeg måtte i stedet lagre spørsmålene som bilder. Ja, jeg vet det gjør dem utiligjengelige men det var eneste løsningen for å få frem et poeng, dessverre. 🙂

      Jeg har brukt norsk enhånds-alfabet fra Møller og fonten kan lastes ned her.

      http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=16152&epslanguage=NO

      Til braille har jeg brukt Braille 3D som kan lastes ned her (dessverre uten æ,ø og å):

      http://www.ffonts.net/Braille-3D.font

      Svar
  2. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    Hjertelig takk for alle positive kommentarer. Håper det også når fram til politikerne på toppen som sitter og tar avgjørelser. Og ikke minst at de gjør noe med det. Som sagt før: Det er ikke vanskelig eller dyrt. Det er bare noen som må sette seg ned og si «Gjør det!»

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Det var hyggelig å høre, Eva. Dette er jo til syvende og sist et demokratisk problem: Hvordan skal vi kunne kreve eller forvente at folk tar stilling og engasjerer seg når de er utestengt fra informasjon og deltakelse?

      Svar
  3. Stian A. Giltvedt

    Bra at du går med eksempel for å vise hvordan døve/hørselhemmende opplever hverdagen.

    Selv kan jeg tegnspråk godt og hadde litt problemer med å tyde tegnene når det er så smått. Måtte zoome inn for å tyde enkelte tegn som lignet litt på hverandre fra avstand.

    Supert! Vi har viss felles interesse og jeg vil gjerne snakke med deg om dette. DM er på vei til deg.

    Svar
  4. Zooey

    P.S. Men jeg lurer på om jeg vimsa litt og kom til å klikke på «helt uenig» i stedet for «helt enig» på det siste spørsmålet – jaja, poenget ditt er jo å illustrere, og det poenget nådde godt fram her 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

