Universitetet i Oslo svikter på universell utforming

Universitetet i Oslo har lansert en kampanjeside på nettet for å tiltrekke seg nye studenter. De har brukt byrået Halogen til utformingen av sidene. Dessverre ser det ut til at både UiO og Halogen har glemt at universitetets tilbud skal være tilgjengelig for hele befolkningen.

Sidene er nemlig utformet på en måte som gjør dem utilgjengelige for funksjonshemmede. Det er et klart brudd på Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og det er trist (men ikke overraskende) at slike profilerte aktører tør å presentere slikt i 2010. Noen av problemene med kampanjesiden:

  • Tekst er ikke tilgjengelig for skjermleser og andre støtteverktøy
  • Meningsløse linknavn for de som bruker skjermleser
  • Navigasjon er vanskelig/umulig for de som ikke kan bruke mus
  • Dårlige kontraster og fargevalg for svaksynte

Du er altså hjertelig velkommen til å studere ved UiO hvis du kan se godt nok og ikke må bruke tastaturet eller andre spesialverktøy for å navigere på nettet. Andre studenter bør henvende seg andre steder.

Edit: Jeg har blitt tipset om at denne siden er 1+ år gammel, noe som ikke var mulig å se i første omgang.

Reklamer

10 tanker om “Universitetet i Oslo svikter på universell utforming

  1. Ulla Sommerfelt

    Dette er en viktig debatt. Selv om det ikke er snakk om noe lovbrudd, er det bra at det blir økt fokus på tilgjengelighet. Nettstedet ble for øvrig lansert for over 1 år siden. Vi i Halogen jobber med et mer utfyllende svar. Følg med 🙂

    Mvh
    Ulla Sommerfelt
    Viseadm. direktør
    Halogen AS

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Hvordan begrunner du at det ikke er et lovbrudd? DTL setter klare krav til at informasjon skal være tilgjengelig for alle brukere, og LDO har tidligere bekreftet at §9 som gjaldt fra 1.1.2009 dekker denne typen nettsteder.

      Svar
  2. Ulla Sommerfelt

    Hei Fredrik,

    Det er § 11 (og ikke § 9) som gjelder for nettsteder. DIFI utformer kriterier (forskrifter) for dette nå som skal være ferdige i juli 2010, og gjelde fra juli 2011. Her er lenken til Difi som sier noe om § 11: http://www.difi.no/emne/ikt/universell-utforming.

    Men jeg er ikke jurist (og så vidt jeg kan se fra din LinkedIn-profil er heller ikke du) så jeg synes det er mye morsommere å ta del i den faglige diskusjonen om hvorfor det er så vanskelig og hvordan vi alle kan jobbe for å få mer tilgjengelige nettsteder fremover. Bli gjerne med og delta med dine faglige bidrag på Kjøkkenfesten (www.kjokkenfesten.no). God helg!

    Ulla

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Hei Ulla,

      Jeg er veldig klar over hvem som har ansvaret for forskriften, og har vært i tett kontakt med DIFI om dette ved mange anledninger. Du har rett i at jeg ikke er jurist.

      Det du glemmer er forarbeidene til DTL hvor det går klart fram at IKT også er omfattet i § 9. Jeg fikk LDO til å vurdere dette i forbindelse med partienes nettsider til valget og de sier følgende i brev til meg:

      Derimot er det krav om universell utforming i henhold til § 9 dersom informasjonen er IKT-basert. Dette innebærer for eksempel at et politisk parti som har nettsider, har plikt etter § 9 til å sikre at denne informasjonen er tilgjengelig.

      Jeg har tidligere skrevet et innlegg om dette her:

      https://fenilsen.wordpress.com/2009/12/03/informasjon-skal-v%c3%a6re-tilgjengelig-for-alle/

      Svar
  3. Tilbaketråkk: UiOs kampanjenettsted og tilgjengelighet

  4. Hildegunn Lunden

    Vi ved Universitetet i Oslo vil at nettsidene våre skal være tilgjengelige for alle brukere. Vi er midt i en relansering av våre nettsider, og tilgjengelighet for alle er viktig og en selvfølge . Dessverre oppfyller ikke alle dagens sider kravene, og vi må bli bedre. Fint at dere setter fokus på temaet. Vi skal gjøre vårt fremover.

    Vennlig hilsen’
    HIldegunn Lunden
    Webredaktør UiO

    Svar
  5. Silja Mustaparta

    Hei Fredrik,

    flott at du setter fokus på tilgjengelighet på nett!

    Når det gjelder Bli Student stilte UiO klare krav om at nettstedet skulle være tilgjengelig, og vi som jobbet med løsningen hadde satt oss godt inn i krav i forhold til tilgjengelighet.

    Så da kan man jo spørre seg om hvor det gikk galt. Vi går vårt eget arbeid nøyere i sømmene på:

    http://www.kjokkenfesten.no/2010/02/22/hvordan-kunne-dette-skje-om-uios-kampanjenettsted-og-tilgjengelighet/#more-1054

    Hilsen Silja Mustaparta
    Ekspert brukeropplevelse, Halogen

    Svar
  6. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

    Hei Hildegunn og Silje,

    Godt å se dere tar tak i dette umiddelbart. Særlig på nettsteder som uio.no bør man sørge for at alle nye og eksisterende studenter har tilgang til all informasjon og tjenester. Noe mindre skal vi ikke nøye oss med i 2010.

    Svar
  7. Tilbaketråkk: Hvordan kunne dette skje? – Om UiOs kampanjenettsted og tilgjengelighet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s