Valgkamp og brutte løfter

Det er nå ganske nøyaktig to år siden jeg begynte å skrive om tilgjengelighet for funksjonshemmede her. Anledningen var de politiske partienes nettsider i forbindelse med valget, hvor det viste seg at ingen av dem fulgte opp de lovene de selv hadde vært med å vedta. Alle partier lovet bot og bedring men det ser ikke ut til at det var noen grunn til å stole på det (surprise).

Nå har for eksempel Arbeiderpartiet lansert kampanjen Til deg hvor du kan registrere deg for å få besøk av selveste Jens Stoltenberg. Problemet er at kampanjesiden er laget 100% i utilgjengelig Flash. Kampanjesiden er laget av Apt som har lang tradisjon for å lage løsninger som ikke er tilgjengelige for alle.

Problemene med denne kampanjen er de vanlige med slike Flash-baserte løsninger:

  • Tekst er ikke tilgjengelig for skjermleser
  • Elementer mangler alt-tekst
  • Navigasjon uten mus er vanskelig (ser ikke hva som har fokus)
  • Ingen mulighet til å endre skriftstørrelse (bruker ikke standard løsninger)
  • Ingen mulighet til å endre kontraster og farger
  • Video er ikke tekstet for døve og hørselshemmede

Konklusjon:

Denne kampanjen står til stryk, både for Arbeiderpartiet og Apt.

Advertisements

12 thoughts on “Valgkamp og brutte løfter

  1. Pia Gulbrandsen

    Hei Fredrik!

    – og takk for sist, begynner å bli lenge siden.

    Arbeiderpartiet legger vekt på universell utforming, og det er viktig å ha informasjon om vår politikk tilgjengelig for alle.

    Derfor har vi de siste årene tatt aktive grep for å gjøre nettsiden vår, hovedkilden for informasjon om Arbeiderpartiet, tilgjengelig for alle.

    Vi har gjort ulike grep for å gjøre nettsiden vår bedre. Dette innebærer blant annet utstrakt teksting av filmer, det er mulig å forstørre teksten, det er innført leseweb, og vi bruker alternativ tekst for bilder.

    Når det gjelder årets nettkampanje Tildeg.no, så er den basert på Google Street View og Flash. Vi ser at bruk av Flash som ikke er universelt utformet og tilgjengelig for brukere som har spesialløsninger, ikke er ideelt. Vi valgte likevel å gå for denne løsningen, som på mange måter er banebrytende, siden det ikke ville vært mulig å utvikle http://www.tildeg.no uten at det kjøres en transparent Flash-film med Java Script (Google Street View) i bakgrunnen.

    Alle som er interessert i å lese om Arbeiderpartiets politikk, historie og organisasjon, eller finne kontaktinformasjon, anbefaler vi å besøke vår nettside. Denne siden er Arbeiderpartiets viktigste kilde for å informere om Arbeiderpartiet.

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Dere valgte altså helt bevisst å bryte de lovene dere selv har vedtatt og de løftene dere ga for 2 år siden. Dere valgte også å ikke kreve at Apt laget en kampanje som er tilgjengelig for alle, til tross for at dette er fullt mulig innenfor de tekniske løsningene som finnes.

      Dette gjør det vanskelig for meg (og antakelig en lang rekke velgere) stole på noen av de løftene dere gir, også i valgkampen, og det er vel kanskje litt dumt?

      Svar
  2. Tilbaketråkk: SV bryter alle løfter « Fredrik E. Nilsens Blogg

  3. Anders Holm

    Hei Fredrik. Jeg kjenner godt til lovgivningen du referer til. Hadde du lest den grundigere hadde du sett at det i Paragraf 11 står at “IKT-løsninger som underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, og som er hovedløsninger rettet mot eller stillet til rådighet for allmennheten, skal være universelt utformet”.

    Arbeiderpartiet.no er “hovedløsningen stillet til rådighet for allmennheten”, arbeiderpartiet.no er løsningen som “underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner”. tideg.no er en ekstra løsning – et kampanjetiltak. Hvis vi ønsker kreativitet og nyskapning i nettkampanjer, er det både ekstremt krevende – og/eller ekstremt dyrt – når det må legges til rette for alle.

    Tjenester og nettsteder med nytteverdi må naturligvis alltid følge disse reglene, jeg er ikke motstander av tilgjengelighet. Når det gjelder den voldsomme kritikken du kommer med av try/apt har jeg vanskelig for å ta deg alvorlig. Lykke til med bloggen din.

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Hei Anders,

      Jeg kjenner loven og paragrafene svært godt. Det hadde du visst om du hadde lest mine tidligere blogginnlegg om dem, og mine tidligere innlegg om de ulike partienes nettløsninger. Du ser imidlertid ikke ut til å kjenne dem så godt da du glemmer at paragraf 9 også omhandler IKT.

      Samtidig: Dette er ikke en debatt om de ulike paragrafene og tolkningene av dem, det overlater jeg til jurister. Debatten gjelder løftebruddene fra Arbeiderpartiet fra to år tilbake, og i hvilken grad Apt/Try er i stand til å levere løsninger som tilfredsstiller kravene i DTL.

      Apt/Try sitt svar er altså at det er «ekstremt krevende og/eller ekstremt dyrt» å følge loven og resultatet er at dere overser den. Lykke til med det i fremtiden, det vil utvilsomt koste dere både kunder og penger.

      Svar
  4. Øyvind Reinertsen (@OyvindRein)

    …diskusjoner om lov ikke lov, blir i lengden litt uinteressant. Lager man kampanjene for de politiske partiene tilgjengelig for alle, øker målgruppen og det styrker demokratiet vårt. Er det så vanskelig å forstå? Bedre for alle!

    At det i tillegg er en lov som støtter opp om dette og sørger for at slik diskriminering er ulovlig er selvsagt positivt, men hva er best? Lyst eller lov? http://www.funkanu.se/sv/Om-Funka/VD-har-ordet/Lust-ar-battre-an-lag/ (artikkel på svensk)

    Svar
  5. Anders Holm (@andersholm1)

    Hei Øyvind! Vi er i utgangspunktet veldig enige. Jeg tror imidlertid Fredrik E. Nilsen og de andre som har en lidenskap for bedre tilgjengelighet og sunne standarder kunne tjent mye på konstruktiv dialog. Desverre er alt jeg får med meg fra Fredrik usympatisk uthenging av kampanjer og kompetente fagmiljøer. Å rakke ned på Norges største interaktive byrå er ikke bare ufint, det er også veldig lite fruktbart.

    Taktikken til Fredrik overbeviser ingen som ikke allerede er enig. Hva med å skifte taktikk? Kanskje hedre de som gjør noe riktig? Hva med konstruktive forslag til de som har gjort noe feil? Hva med dialog?

    Om du vil oppnå noe annet enn at folk rister på hodet i lunsjen, bør du finne en annen fremgangsmåte. Vil du hisse opp din egen menighet er du velkommen til å fortsette som før.

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Hei igjen Anders,

      Det er mye viktigere å diskutere faktisk innhold enn å diskutere form, så dette er det siste jeg kommenterer om dette (det har vært oppe mange ganger før fra firmaer og personer som reagerer på å bli uthengt):

      Målet med denne bloggen er å skape oppmerksomhet om et tema jeg mener er viktig. Det finnes mange måter å gjøre det på og vi kan diskutere til vi blir blå om hva som er den beste. Det vi kan slå fast er at vi behøver ulike måter å gjøre dette på og jeg har valgt denne.

      Denne bloggen viser kun en liten del av det jeg gjør med tanke på tilgjengelighet (og den inneholder også skryt der det er fortjent når noe blir forbedret). Jeg er i dialog med firmaer for å løse konkrete problemstillinger, holder kurs og foredrag osv. Bloggen er «ukens kaktus» til de som fortjener det.

      Det du oppfatter som «å rakke ned» er for meg et ubestridt faktum. Selv om dere er norges største interaktive byrå mangler dere kunnskap og bevissthet om dette området. Ingen ting ville glede meg mer (og tjene dere bedre) enn om dere brukte dette til å gjøre faktiske forbedringer i deres eget arbeid. Om ikke har jeg tro på (og erfaring for) at andre lesere gjør det, og da har jeg oppnådd noe.

      Setter med dette strek for debatten om form og så kan vi heller diskutere sak heretter. Det er mye mer fruktbart.

      Svar
  6. kuhlmann

    Fredrik, har du sett i HTML-kildekoden? Kan det tenkes at utviklerne har lagt inn en alternativ (fullt lesbar for enhver med leselist og/eller andre hjelpemidler) tekst, som tar brukeren til APs nettsider, hvor de samme kjernesakene forklares i sin helhet?

    Kan det videre tenkes at valget av denne løsningen skyldes faste budsjett- og tidsrammer, noe som tilsynelatende er ukjente begreper i La-la-land, der du bor?

    Svar
    1. Fredrik E. Nilsen Innleggsforfatter

      Vel, det var ikke der da jeg testet med leselist. Dessuten er det et anerkjent prinsipp innen UU at man skal ha universelle løsninger der det er mulig, tilgjengelige løsninger der det er nødvendig.

      Det ville vært en enkel jobb å gjøre denne kampanjen svært mye mer universelt utformet om AP hadde stilt kravene de lovet for to år siden, og om utvikleren hadde visst hva de drev med med tanke på UU. De klarte faktisk å gjøre ganske omfattende endringer i løpet av helgen som gikk, et par dager etter at jeg tok opp saken.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s